Onderzoeken
Welk lerend- en organiserend vermogen
is nodig?
Wie weet hoe de duurzame toekomst er uit ziet mag het zeggen. Het gaat ons voorstellingsvermogen te boven en toch willen we er richting aan geven.
zoek- en leerproces
Verduurzamen is voor een belangrijk deel een zoek- en leerproces. Met vragen als: waar gaat het nu precies om als je de bedrijfsvoering wilt verduurzamen? Hoe ontwikkel je perspectief op een mogelijke toekomst vanuit praktijken van vandaag? Wordt het wel echt ‘next practice’ binnen de spanningsvelden die zich nu eenmaal voordoen? Hoe leer en organiseer je het? En niet te vergeten: als het goed gaat, waaraan merk je dat dan en wat maakt dat het werkt? Door vragen als deze krijgen projecten ook een onderzoekscomponent. Juist die combinatie van onderzoek, praktijk-, strategie-, en kennisontwikkeling is wat me zo aantrekt in dit werk.
Onderzoekscomponent
Om mijn werk in en met organisaties nog meer kracht bij te zetten combineer ik het met een promotieonderzoek. Daarin zoek ik antwoord op de vraag welk lerend- en organiserend vermogen organisaties nodig hebben om te transformeren naar duurzaam en om ook op langere termijn duurzaam te blijven. Een belangrijk deel van het onderzoek voer ik uit in de praktijk van organisaties met medewerkers als co-researchers (actie onderzoek).