Begeleiden

Strategie ontwikkelen
als praktijk

Duurzame strategie en werkpraktijken ontwikkelen is een leer- en verkenningsproces. Het begint daar waar de organisatie op dat moment is en is dus maatwerk. Maar enkele uitgangspunten komen overal terug.

 



SYSTEMISCH DENKEN

Als bedrijf, organisatie of samenwerkingsverband maak je deel uit van een sociaal systeem van krachten, kansen en ontwikkelingen, zoals een stad of regio bijvoorbeeld. Je oefent er invloed op uit, maar wordt er zelf ook door beïnvloed. Verbindingen zien, je eigen krachten en die van anderen ontdekken, helpt om er zicht op te krijgen hoe je als organisatie aan dat sociale systeem kunt bijdragen. En omgekeerd, hoe dat systeem weer kan helpen om jouw doelstellingen te realiseren.

 

ORIENTATIE OP RELATIES

In dat web van verbindingen ontwikkel je als organisatie relaties met klanten, partners, gebruikers, leveranciers en andere belanghebbenden. Goede relaties, je echt verdiepen in wat anderen bezighoudt en wat zij nodig hebben, zijn voorwaarde voor wederkerige- en duurzame waardecreatie.

 

VERDER, BREDER, DIEPER KIJKEN

Zo’n ‘systemische’ aanpak vraagt echt een andere manier van kijken, denken en doen. Verder kijken dan mogelijkheden en belangen van je eigen organisatie. Ook die van anderen en van de natuur zien. Je realiseren wat je in het sociale systeem teweeg brengt met wat je doet of juist niet doet. Dichtbij, maar ook verder weg, en nu maar ook later. Verder, breder en dieper kijken, en niet alleen de huidige situatie bijschaven, is nodig om tot nieuwe, ‘next’ praktijken te komen voor een duurzame toekomst.

 
BRACE_Model_bruin_2.png


Thema’s laden en praktijken vernieuwen

Het proces begint met de verkenning van een vraagstuk in de grotere context van het sociale systeem waarin het speelt. Dat doe je samen met belanghebbenden. De strategische thema's die daaruit naar boven komen ga je laden door te onderzoeken hoe ze dagelijkse praktijken beïnvloeden. Al uitproberend en co-creërend vernieuw je praktijken, samen met medewerkers, klanten, patiënten en andere belanghebbenden. Tegelijk wordt duidelijk wat er te leren en organiseren valt om deze praktijken te kunnen uitvoeren en de strategie te realiseren.

 

LEREN, DENKEN EN DOEN COMBINEREN

In het hele proces participeren belanghebbenden en worden leren, denken, doen en reflecteren zo veel mogelijk gecombineerd (actie leren). Actieve participatie versterkt het gevoel deel te zijn van de ontwikkeling en er invloed op te hebben.

 

Steeds in- en uitzoomen

Wat je eigenlijk doet is steeds in- en uitzoomen van dagelijkse praktijk naar groter sociaal systeem, van bottom-up naar top-down, en van korte naar lange termijn. Strategie, praktijk en organiseren vallen dan samen. Zo probeer je een generatieve blik te ontwikkelen en aan te voelen hoe je een gewenste en haalbare toekomst kunt realiseren.