Leren

Praktijken vernieuwen

Verder, breder en dieper kijken om mogelijkheden voor 'next practice' te leren zien.

 

Next practice

Werkpraktijken vernieuwen is een proces van leren, experimenteren, reflecteren, nieuwe combinaties maken en oplossingen co-creëren. Daar heb je mensen uit de praktijk bij nodig. Bijvoorbeeld artsen, verpleegkundigen, patiënten en andere belanghebbenden die samen de praktijk 'patiënten begeleiden' mee-maken, in de dubbele betekenis van het woord. Hun kennis en ervaring komen samen in de uitvoering van de praktijk. Dat verbindt deelnemers met elkaar in de context van een groter sociaal systeem, bijvoorbeeld een ziekenhuis of een stad.

 

Vermogen om te vernieuwen ontwikkelen

Leren is hier een interactief en relatiegericht proces. Een combinatie van denken en doen (actie leren). Doel is het vermogen te vergroten om te vernieuwen, nu en later. Onder andere door het denken op te rekken: verder, breder en dieper leren kijken. En door oog te krijgen voor verbindingen en samenhang. Maar ook door vanzelfsprekendheden ter discussie te durven stellen. Dat helpt om je bewuster te worden van jezelf, van de perspectieven van anderen en van de dynamiek van het grotere geheel. 

 

Communities en learning labs

Daar passen werkvormen bij die zelf voorbeeld zijn van een relatiegerichte praktijk. Bijvoorbeeld interdisciplinaire Communities of Practice, of Learning Labs. Daarin breng je mensen bij elkaar rond een vraag die hen bezighoudt. Deelnemers ontmoeten elkaar, delen ervaringen en perspectieven en reflecteren over verschillen. Zo komen ze dichter bij elkaar en kan ruimte ontstaan voor gezamenlijke actie.

Om zulke leergroepen goed te laten werken is het belangrijk dat ze verbonden zijn met de dagelijkse praktijkuitvoering. Dat is ook nodig om er meer mensen bij te betrekken en de vernieuwingsbeweging groter te maken.